Azucena González ha triat Àngela Montagud, directora de Clap Studio.
«La veritat és que sempre m’ha costat definir-me com a creativa. Les paraules “tècnica” i “metòdica” m’han resultat sempre més representatives. No obstant això, hui en dia lidere un estudi de disseny a València (Clap Studio). La meua formació tècnica a la Universitat Politècnica de València com a Arquitecta Tècnica, juntament amb la meua passió pel disseny, han contribuït a que hui puga tindre menys dubtes (menys sensació d’impostora) quan em reconec com a creativa.
Vaig nàixer a Sollana, un poble molt petit a prop de València. Sempre m’ha agradat el dibuix, malgrat no dibuixar gens bé; d’alguna manera sabia que la meua vida giraria entorn d’això. Durant els meus estudis vaig començar un projecte anomenat ‘More with less’, una revista digital d’arquitectura, disseny de productes i art. Va ser ací on vaig cultivar la meua habilitat per a comunicar idees complexes de disseny de manera accessible i atractiva per a una audiència global.
En 2017, vaig donar un pas important en cofundar Clap Studio juntament amb el meu soci Jordi Iranzo. Amb Clap hem rebut diferents premis i reconeixements, incloent el Premi Nacional de Disseny en la categoria de Joves Dissenyadors l’any 2023. És el nostre enfocament més disruptiu dels espais el que ens ha portat a fer projectes a diferents parts del món. De família de professors, no podia faltar la meua faceta docent, així que compagine la meua feina amb la docència al Master de Disseny d’interiors de la Universitat CEU Cardenal Herrera».
Quin creus que ha sigut el major repte al qual t’has enfrontat com a directora de Clap Studio?
Com a emprenedora, autònoma i directora d’un estudi, el meu major repte és trobar l’equilibri entre mantindre viva la passió sense que esdevinga una càrrega i fer créixer la meua marca o negoci sense perdre la seua essència. Mai no ens han ensenyat quines són les pautes a seguir, per tant, el que fem constantment és crear un mètode propi que evoluciona a base de proves i errors. Aquest mètode pot desgastar, però al final també ens força a ser creatius i buscar sempre la manera de millorar o perfeccionar els processos.
Quines dones del món creatiu t’inspiren o t’han inspirat?
Després de pensar en la pregunta, me n’alegre, perquè m’adone que estic rodejada de dones que admire a nivell personal i professional. Una d’elles és Inma Bermúdez, una dissenyadora de producte que no només és un referent a nivell professional, sinó també personal. Coneixent-la personalment, després d’haver estudiat i admirat el seu treball durant anys, he pogut descobrir que trencava i superava tots els esquemes que podia tindre.
Una altra dona que admire, també amiga, és Anna Devís, creativa del duo Annandaniel. Un referent a tots els nivells, entregada i tot terreny. I Ana Milena, directora creativa de Masquespacio. Té una marca pròpia, ha creat un estil únic amb molta determinació, convertint-se en un referent professional indiscutible.
Crec que si m’hagueren fet aquesta pregunta fa uns anys la meua resposta hauria sigut molt diferent, segurament serien noms de referents que no he conegut mai, però que estan. No obstant, la vida professional fa que et trobes amb persones que et marquen i algunes d’elles són aquestes dones que he esmentat.
Quines oportunitats de creixement laboral t’ha oferit la ciutat de València? O, pel contrari, creus que estar a València és un desavantatge per al teu sector?
Des de Clap Studio sempre ens hem enfocat cap a una perspectiva més internacional. Des de fa anys, hem prioritzat una comunicació més global, en anglés, amb l’objectiu d’obrir-nos portes. Aquesta decisió es basa en el context en què vam ingressar al món professional, un moment marcat per la crisi a Espanya. Aquest enfocament global ha resultat ser completament encertat, ja que ens ha permès arribar a llocs, clients i persones a les quals hauria estat impossible accedir amb una perspectiva més local.
Creiem que no hem de marcar límits a nivell professional. Hui dia, és possible dur a terme projectes per a Hong Kong des de València, i fins i tot des de llocs més petits com Sollana, on es troba el nostre estudi en l’actualitat. Si ens haguérem limitat a un enfocament més local, centrant-nos únicament en projectes a València, no hauríem pogut créixer professionalment de la manera com ho hem fet.
València és una ciutat perfecta, còmoda i amb una excel·lent qualitat de vida. No obstant això, a nivell professional, en el nostre sector, València es queda curta. És per això que hem optat per mantindre un enfocament internacional, el que ens ha permès expandir els nostres horitzons.
Secció dedicada a les dones professionals del sector cultural valencià.
Afán de Plan © 2024